de 3 juwelen

  * wat voorafging *

deze jaina-vrouwen

staan geduldig te wachten.  🙂

(let op het monddoekje van de man, in het midden,

en de vrouw, uiterst links.

dit doekje voorkomt dat men insekten inademt en alzo doodt.)

de vrouwen staan dus te wachten bij deze man,

die kleurstof uit stampers aan het persen is.

dat dient om de rode bol (tica) op het voorhoofd te maken.

offerschaaltjes worden gevuld met verse bloempjes.

de vrouwen gaan enkele heiligenbeelden

op 14 plaatsen aanstippen met vloeibare saffraan.

daarna kan het offeren beginnen;

men zet zich voor het ‘altaar’ neer, in kleermakerszit.

uit boodschappentassen komen kleurrijke mini-tafeltjes,

plastieke zakjes met rijst, appels, suiker, ..tevoorschijn.

de rijst wordt op het tafeltje uitgestrooid

en er worden symmetrische motieven mee gemaakt.

daarna beginnen de vrouwen lofliederen te zingen.

het klinkt erg vrolijk en aanstekelijk.

1 van de jaina-gebeden gaat als volgt;

“vriendschap met alle levende wezens,

vreugde om de kwaliteiten van de deugdzamen,

grenzeloos medelijden met alle lijdende wezens

en gemoedsrust tegenover al wie me wil kwetsen,

dat mijn ziel zich deze houdingen eigen maakt, voor nu en altijd”.

een jainist gelooft in de drie juwelen:

juiste kennis,

juist geloof

en juist gedrag.

hmmmm, daar kan ik mij helemaal in vinden.

maar daarvoor laat ik mij nog niet in het vakje ‘jainist’

of in eender welk ander vakje stoppen.  🙂

webbies, volgende keer gaan we ..

😀

.. juist, ja!

just come and see!   😀